Idealis Mahasiswa
 
 

Segmen Kamikaze vs MalayWarrior


Hit = [ ]

("Setelah saya meneliti pertempuran idea dalam ruangan Perbincangan ,banyak isu yang telah diperkatakan. Tidak kurang juga isu remeh temeh dan perkelahian sesama sendiri. Berikut merupakan salah satu segmen yang telah saya sunting semula untuk tatapan pelayar setia IM. Segmen itu dinamakan "Segmen Kamikaze vs Malaywarior". Sebenarnya banyak lagi isu menarik diperbincangkan oleh watak lain, namun untuk kali ini memadailah dengan suntingan segmen ini. Untuk kesahihan dan maklumat lanjut,sila rujuk ruangan perbincangan IM. Kepada semua pelayar yang memainkan peranan dalam ruangan tersebut, diucapkan ribuan terima kasih di atas sokongan anda" - Webmaster IM)

Isu Pilihanraya Kampus dan Label Proaspirasi Kerajaan vs Propembangkang

Peace of Mind

jgn mudah bantai org tu proaspirasi kerajaan la, org ni propembangkang la. time skarang nih, aper kata kita wujudkan politik proaspirasi rakyat, yg bebas dari kongkongan pihak yg bertelagah skarang nih. mana2 pihak pon kita hentam, tapi biar berasas dan adil, serta penuh bijaksana dan berhikmah. dan kita buktikannya ngan tindakan kita yg rasional. sebab, kitalah bakal memimpin negara kita ini, tu pon kalo nyawa masih dikandung badan, n dunia lum kiamat lagik.

Kamikaze

Saya sokong ide ni, tapi hakikat nye mustahil dipraktikkan buat masa nie... Analogi,hapuskan pas atau umno, dua-dua masuk dap atau hapus pas, masuk umno atau hapus umno masuk pas. Sile cadangkan kpd pemimpin parti politik untuk praktik kan..

Malaywarior

Bagi saya cadangan saudara Peace of Mind supaya mahasiswa mengamalkan politik rakyat adalah amat baik, tidak tepat sekiranya dikatakan ianya tidak praktikal hanya kerana perbezaan ideologi politik, tidak perlu menghapuskan Pas atau Umno atau DAP atau lain-lain parti politik untuk berjuang kerana rakyat. Sekiranya mahasiswa mengambil pendekatan pro-tanggungjawab di dalam konteks pembangunan ummah dan negara, saya yakin rakyat Malaysia akan makin membangun selaras dengan keperluan persaingan dunia masakini. Di kala dunia barat berkecamuk dengan sentimen anti-Islam dan propaganda-propaganda Amerika, Melayu Islam Malaysia sepatutnya lebih bertoleransi sesama sendiri demi kemajuan bangsa dan Negara. Bangsa Melayu Islam perlu bersatu padu dan menangani perbezaan pendapat secara ilmiah dan bertanggungjawab.

Kamikaze

Kalau sdr bersetuju ideologi politk umno,pas & dap tdak wajar dihapuskan; Maka sdr bersetuju jika ideologi politik kampus spt IPU, TSB, GMB, Islamicgroup, WUFI, Sahabah, MGM, GMUM,Warisan,Mahasiswa tdak wajar dihapuskan? Apa ler hebat sangat kuasa terkecil nak hapuskan kuasa terbesar.. Maka jalan terbaik ikutlah sistem demokrasi.. Demokrasi ertinya menurut kehendak pilihan terbanyak

Malaywarior

Sebenarnya saya amat bersetuju sekiranya kumpulan-kumpulan politik kampus dibubarkan. Tidak kiralah samada kumpulan daripada yang digelar pro-pembangkang ataupun pro-kerajaan. Perbalahan kerana fahaman politik kebangsaan tidak sepatutnya dijadikan agenda perjuangan mana-mana mahasiswa.

Secara jujur saya menyatakan disini, saya dan rakan-rakan sebenarnya menolak corak kepimpinan MPP yang didominasi PMI oleh kerana tidak releven dengan suasana kampus dan hak mahasiswa lain.

Saudara Kamikaze menegaskan bahawa demokrasi ertinya menurut kehendak pilihan terbanyak, saya bersetuju dengan perkara ini. Di dalam proses memilih pemimpin, kumpulan yang mendapat undian terbanyaklah yang berhak menubuhkan kerajaan, tetapi barangkali kumpulan-kumpulan MPP masakini lupa dengan ertikata MPP itu sendiri iaitu Majlis Perwakilan Pelajar.

MPP hanya menjalankan tugas sebagai WAKIL mahasiswa kampus kepada universiti/kerajaan negara. Tidak tepat MPP menganggap ia sebagai ketua para mahasiswa lalu bebas mengeluarkan sebarang kenyataan atau melakukan sebarang tindakan tanpa memikirkan baik buruknya kepada komuniti kampus.

Sebagai WAKIL mahasiswa MPP tidak berhak mewujudkan pelbagai polisi yang berat sebelah. Projek-projek MPP didominasi oleh ahli-ahli PMI, Ekspo Konvokesyen dijadikan program eksklusif mengikut fahaman kumpulan dominan MPP tanpa mengambil kira hak pelajar-pelajar lain yang berminat untuk melibatkan diri dengan projek tersebut.

Sekiranya MPP benar-benar ikhlas dalam membuka ruang penglibatan kepada semua pelajar, jelaskan mengapa projek-projek MPP hanya didominasi pihak-pihak tertentu? Tidakkan tindakan sedemikian hanya membuatkan para pelajar hilang minat dengan MPP? Pilihanraya MPP seharusnya tidak disertai secara berkumpulan tetapi itulah yang terjadi, baik kumpulan dari (yang digelar) pro-pembangkang dan pro-kerajaan. Sekiranya kumpulan-kumpulan tersebut benar-benar mahu MPP menjadi suara keseluruhan mahasiswa, jadikan pertandingan pilihanraya benar-benar 'independent', tanpa fitnah-menfitnah, surat-surat layang, sabotaj imej calon dan sebagainya. Sanggupkah?

Berbalik kepada soalan saudara Kamikze; bagaimana kuasa kecil nak menghapuskan kuasa besar. Saya tidak pernah mengatakan apa-apa mengenai ingin menghapuskan apa-apa kuasa. Ada banyak cara bagaimana mahasiswa boleh membantu pembangunan ummah, bangsa dan negara tanpa perlu berpolitik. Jikalau benar-benar ingin berbudi kepada ummah, jengok-jengoklah kawasan-kawasan perumahan yang ada berdekatan kampus, tawarkanlah perkhidmatan kelas tuisyen percuma (UPSR/PMR/SPM) kepada mana-mana anak-anak keluarga Islam yang mahu, tidak perlu berpolitik, tidak perlu mengangkat sepanduk, tidak perlu melaung-laung ditepi jalan, ilmu yang dicurahkan kepada seorang anak Islam jauh lebih bermakna dari 1000 memorandum. Kalau ingin lebih berjasa, tawarkan diri sebagai abang atau kakak angkat kepada anak-anak yatim, dan berikan bantuan pendidikan sewajarnya. Tetapi mestilah ikhlas dan bukannya untuk tujuan politik. Sanggup?

Kamikaze

Kenyataan sdr:

"Sebenarnya saya amat bersetuju sekiranya kumpulan-kumpulan politik kampus dibubarkan. Tidak kiralah samada kumpulan daripada yang digelar pro-pembangkang ataupun pro-kerajaan. Perbalahan kerana fahaman politik kebangsaan tidak sepatutnya dijadikan agenda perjuangan mana-mana mahasiswa."

Hakikat:

Kenytaan sdr sama sepeti pendapat sekumpulan yang mendakwa "cendikiawan UKM".Malangnya kenyataan tu ditolak oleh bukan sahaja mpp bahkan oleh semua naib canselor termasuk naib canselor UKM dan UM.

Mengikut Fathi Aris Omar, pendapat ni paling bahaya dan tidak demokratik.

Spt saya tegaskan sebelum ni kalau pendapat ni hanya seorang dari seribu,kenapa perlu dipakai pendapat nan seorang tu dan menolak pendapat 999 tu.

Walaupun pendapat tu nampak logik,tapi kalau pendapat tu ditolak oleh semua orang, kenaapa harus dipakai.

Kenyataan sdr:

"tetapi barangkali kumpulan-kumpulan MPP masakini lupa dengan ertikata MPP itu sendiri iaitu Majlis Perwakilan Pelajar."

Hakikat:

Kalau benar mpp/pmi mengamalkan dasar pilih kasih,berat seberat serta pelbagai label negatif sebagaimana nan didakwa oleh Malaywarior, sudah tentu mahasiswa menolak kepimpinan nan buruk seperti tu.

Tapi sebaliknya berlaku, kumpulan proIslam menang mudah, bukan sekli bahkan 4 kali berturut-turut selepas kes pemecatan DSAI.

Sebaliknya, spsesis proaspirasi kerajaan nan didakwa adil, bersih, cekap,hebat,bijak, berkarisma serta pelbagai label positif, tidak pernah diterima majoriti mahasiswa.

Apakah wajar menilai sesuatu puak berdasarkan apa nan dicakap dan bukannya apa nan dibuat.

Apakah wajar menolak pandangan majoriti mahasiswa dan menerima pandangan minoriti mahasiswa.

Malaywarior

Saya tidak menyarankan agar MPP dimansuhkan seperti saranan 'cendekiawan UKM', sebaliknya saya mencadangkan agar kumpulan-kumpulan yang menyertai pertandingan plihanraya MPP dihentikan, tidak kiralah samada dari kumpulan yang digelar pro-pembangkang/kerajaan. Itulah yang saya tanya kepada saudara Kamikaze; adakah kumpulan saudara sudah bersedia untuk membiarkan pertandingan pilihanraya MPP disertai oleh mana-mana mahasiswa tanpa adanya platform serta perbuatan-perbuatan khianat ?

Mengenai perkara yang kedua; memang saya akui, kumpulan PMI memang sering memenangi pilihanraya MPP, mungkin ada kebenarannya bila saudara Kamikaze menegaskan mahasiswa kini lebih memilih mahasiswa yang membawa pendekatan Islam.

Tidak salah kiranya jikalau kumpulan saudara Kamikaze agak marah sekiranya dipertikaikan oleh kumpulan-kumpulan penentang kumpulan saudara memandangkan kumpulan saudara menang secara majoriti dan demokrasi.

Tetapi tidak salah juga bagi kami menolak kepimpinan kumpulan saudara Kamikaze sepertimana kumpulan saudara menolak kepimpinan kerajaan Barisan Nasional yang memenangi setiap pilihanraya umum yang pernah berlangsung dinegara ini. Memandangkan hujah saudara Kamikaze yang menegaskan bahawa demokrasi adalah bukti pilihan rakyat, adakah saudara Kamikaze menyangkal kepimpinan kerajaan (ataupun KERAjaan; sepertimana yang sering ditulis oleh saudara) Barisan Nasional yang dipilih oleh majoriti rakyat Malaysia sebagai teraju negara?

Sekiranya kerajaan Barisan Nasional merupakan pilihan majoriti rakyat Malaysia oleh itu sebarang tindakan kerajaan adalah kehendak rakyat, bukankah begitu? Sekiranya kerajaan mengkehendaki PMI dibubarkan, bukankah itu juga kehendak rakyat? Barisan Nasional menang secara demokrasi, MPP saudara juga menang secara demokrasi. Sekiranya saudara ingin kami mengiktiraf MPP saudara, saudara juga perlu mengiktiraf kerajaan Barisan Nasional.

Kamikaze

Apa maksud sdr. menghentikan kumpulan nan menyertai pilihanraya kampus?

Tolong huraikan?

Malaywarior

Maksud saya ialah kumpulan-kumpulan yang membentuk platform tidak menyertai pilihanraya kampus. Kita semua sedia maklum bahawa pada kebiasaannya akan ada pertandingan dua penjuru, iaitu calon-calon yang ditaja oleh satu kumpulan menentang calon-calon dari kumpulan yang lain, walaupun kadang-kala wujud pertandingan 3 penjuru.

Walaupun undang-undang pilihanraya kampus melarang pembentukkan kumpulan(platform) diantara calon-calon yang bertanding tetapi itulah undang-undang yang paling awal diketepikan oleh kedua-dua kumpulan yang berentap. Sebab itulah wujudnya parti-parti seperti yang telah disebutkan oleh saudara Kamikaze; walaupun lebih kepada nama parti-parti yang digelar pro-kerajaan.

Sekiranya kita benar-benar tidak membawa ideologi politik luar masuk dan benar-benar inginkan suara mahasiswa yang benar-benar 'asli', sepatutnya kedua-dua kumpulan ini tidak membuat gerakan menyertai pilihanraya kampus. Sebaliknya benarkan mana-mana mahasiswa bertanding secara adil dan saksama, tanpa sebarang perbuatan khianat (surat layang, fitnah-menfitnah dsbnya.)

Bagi saya itulah keadilan yang sewajarnya, jika benar kumpulan-kumpulan yang memperjuangkan mahasiswa menganggap suara mahasiswa itu ada harga dan maruah, biarkanlah pilihanraya MPP disertai oleh sesiapa sahaja yang ingin berkhidmat kepada mahasiswa.

Persoalannya disini adakah kedua-dua kumpulan sanggup melepaskan dominasi ke atas pilihanraya MPP?

Kamikaze

Adakah sdr sedar bahawa kenyataan sdr ni hanya ilusi semata. sedar kah sdr, pilihanraya kampus baru-baru ni dikawal oleh kementerian pendidikan dengan menggunakan agensi HEP memperkenalkan suatu peraturan baru, antara lain membawa maksud;

1.Tidak dibenarkan bertanding secara berkumpulan;hanya pertandingan secara individu dibenarkan;sesiapa nan bertanding secara berkumpulan akan dikenakan tindakan

2.Tidak dibenarkan kempen berkumpulan sama ada bentuk pidato,poster,banner tau lain-lain nan diklasifikasikan berkumpulan.

3.Manifesto dibuat secara individu;tidak dibenarkan manifesto bersama atau atas nama kumpulan

4.Poster-poster hanya hitam putih sahaja, dicetak oleh HEP.Poster sama boleh mengelirukan.Tiada istilah kepuakan.

Kesimpulannya tiada istilah berkumpulan.Sapa-sapa nan memang hanya atas tiket individu saja.Tiada prokerajaan atau propembangkang. Cuma label ni dipopularkan oleh utusan Malaysia saja.Tuduh, prokerajaan menang di 7 IPTA. IPTA lembah kelang, prokerajaan kalah.

Justeru tu, saya cuma menyambung apa nan Utusan KERAjaan maksudkan saja. Kalau Utusan tak mulakan, maka tiadalah saya di ruangan ni..

Harap prof Malay tolong huraikan...

Malaywarior

Peraturan-peraturan yang disebut oleh saudara Kamikaze tidak lain dan tidak bukan bertujuan untuk mencegah kegiatan bertanding secara berkumpulan, ia adalah langkah-langkah yang diambil oleh kem. pendidikan untuk mengelakkan pilihanraya secara berparti.

Tetapi kita semua sedia maklum dengan kepartian-kepartian yang wujud di dalam kampus, baik dipihak yang digelar pembangkang dan pro-kerajaan. Adakah saudara Kamikaze benar-benar terlibat dengan pilihanraya kampus?

Oklah, untuk mengukuhkan, sedikit sebanyak nama-nama parti-parti yang digelar pro-pembangkang; UUM -Ikatan Ikhwan Utara (IIU), USM -Kami Memimpin (dahulunya Kembali Bersama Islam), UIA - We Unite For Islam (WUFI), UKM - Islam Penyelamat Ummah/MAMPU, UTM - Hizbi Islami.

Mungkin bila berhadapan dengan lain-lain mahasiswa kampus, kita boleh berpura-pura tidak mengamalkan kepartian dan sebagainya tetapi sesama kita yang terlibat secara langsung di dalam pilihanraya kampus, tiada ilusi mengenai isu kepartian ini.

Saudara Kamikaze menegaskan bahawa mereka yang menang adalah atas tiket individu, tetapi pada masa yang sama mengunakan istilah kumpulan pro-Islam dan sebagainya. Adakah saudara kamikaze mengatakan bahawa MPP yg sedia ada terbentuk daripada individu-individu yang bertanding atas tiket sendiri dan bukannya secara berkumpulan? Saudara Kamikaze nak menipu siapa ni?

Kamikaze

Pertama; semua mahasiswa tau nan pilihanraya baru-baru ni delah atas tiket individu. Menang secara individu.Lepas menang soal nak bentuk team tu urusan mereka. Kan demokrasi.

Kedua; semua mahasiswa tau,peraturan-peraturan baru termasuk pertandingan serentak adalh perancangan sulit tuk jatuhkan MPP nan sedia ada secara dtak demokrasi. Buat peraturan kononnya nak gabui mata mahasiswa dengan harapan boleh menang di semua IPTA.Peraturan tak dibuat lau tak menguntungkan pihak si pembuat. Nak kasi susah,nak elak kumpulan,nak elak perayu undi dari ipta jiran..

Ketiga; semua mahasiswa tau,kumpulan proaspirasi kerajaan diberi ruang membentuk pakatan di UKM(TSB),UM(MGMUM),USM(GMB),UTM(WARISAN),UIA(SAHABAH),UPM(DINAMIK @QKP),UUM (IIU) dan pelbagai jenama lagi..rasanya tidak perlu disenarai satu persatu...

keempat; meskipun larangan berkumpulan diperketatkan tapi hakikatnya calon diberi kebebasan untuk kempen. Bergantung pada calon nak kempen macam mana.Nak berkumpulan/tidak.Nak kempen sorang-sorang pon bolih.Kalau kempen kumpulan,kena denda nasib lah. Tu lah nan saya maksudkan pada Sandiwara 10 calon UM didenda,atas alasan kumpulan sedangkan benda sama dilakukan leh pihak sana(sila rujuk).Kena gugur tak pe.Biarkanlah,walaupun tak adil.Kuasa tangan mereka.Tapi kebebasan calon,daya kretiviti,kehendak demokrasi tak boleh dipertikai...

Keempat; semua mahasiswa tau, mahasiswa nan bergelar pengundi,bebas untuk memilih,menyatakan bentuk sokongan secara demokratik sama de secara persorangan tau kumpulan.Kalau ada mahasiswa nan sama-sama satu perjuangan nak buat cam mana..kalau mereka suka nak gerak secara ramai-ramai sokong calon nan mereka suka.Sapa boleh halang hak mereka.Sapa boleh halang kalau mereka tak turun ngundi..itu pilihan mereka.

kelima; semua mahasiswa tau, apakah jaminan pasti nak tanding secara total,tanpa parti tanpa kumpulan..balik-balik tang tu jugak.Cegah atas,bocor bawah,cegah tengah,bocor tepi.

Rumusan

IPTA tua dah amal bertanding secara kumpulan sejak zaman-berzaman,tanpa protes,tanpa bantahan.Pihak tertentu(sedia maklum) nak cari formula baru bagaimana nak tumbangkan rangakain mahasiswa proIslam,lalu perkenalkan peraturan baru.Tup-tup perkara sama gak berlaku.

Memang spt air sungai,susah dicincang dgan pedang sebatang.

Tidak ada formula lain,BEBASkan pertandingan mahasiswa maupun secara individu tau kumpulan.Serah pada kehendak mereka cara demokratik.

Kalau benar, septi pendapat teman-teman lain, nan politik kampus hanya medan latihan, maka wajarlah diberi kebebasan ini, sebagaimana adilnya pilihanraya luar.

Saya berbicara soal hak,keadilan,demokrasi dan amalan sebeelum..

Malaywarior

Memandangkan replies kepada isu inipun dan berjela-jela, saya ringkaskan reply saya yg ini.

Adakah kumpulan saudara Kamikaze bersedia untuk menghadapi pilihanraya kampus tanpa sebarang perbuatan surat layang, fitnah-menfitnah, hasut-menghasut dsbnya? Kalau benar kumpulan saudara benar-benar ikhlas dan memperjuangkan agenda mahasiswa, tidak sepatutnya mahasiswa meniru corak pilihanraya luar yang penuh dengan taktik-taktik kotor.

Macamana para pembaca semua; rasanya kumpulan yang mengelar diri mereka pro-Islam ni sedia untuk meninggalkan amalan-amalan surat-layang, risalah layang, poster-poster palsu dan fitnah-menfitnah?

Kalau benar-benar inginkan suara mahasiswa yang ikhlas di dalam MPP, semua mahasiswa perlu menolak budaya kempen kotor ini. Berbaloikan memenangi kerusi-kerusi MPP dengan menfitnah mahasiswa lain anti-Islam, agen Kristianisasi, anjing kerajaan dan sebagainya? Apa bezanya kumpulan saudara dengan parti UMNO yang sering saudara lemparkan pelbagai tuduhan?

Kamikaze

Adakah sdr pernah terfikir bahawa nan buat surat layang tu datang bukan dari kelompok kami tapi provokasi puak prokerajaan sendiri.

Siapa boleh jamin tidak berlaku perkara ni?

Isu Penangkapan 8 Pelajar di Indera Kayangan, PTPTN dan Pembubaran PMIUSM

Kamikaze

Hujah kamu

"Akhirnya tembelang mereka pecah juga apabila lapan pelajar IPTA ditangkap di Indera Kayangan kerana mengintip dan melakukan sabatoj di markas Barisan Nasional..4 daripada mereka adalah dari USM, memegang jawatan tinggi di dalam MPP, Ekspo Konvokesyen dan PErsatuan Mahasiswa Islam. Di kampus mereka begitu lantang menafikan penglibatan MPP dan PMI dengan parti pembangkang..tetapi apabila telah ditangkap..mereka senyap dan menghilangkan diri."

Jawapan

Kamu kaitkan penangkapan 8 siswa di Indera kayangan dengan PMI dan MPPUSM. Ini satu tuduhan berat..tanpa bukti..tanpa bicara..tanpa didebat pro dan kontra..

Sama spt tahan pelajar atau pejuang negara dalam ISA elak dari bicara kemudian buat tuduhan semberono..adilkah sikap itu?

Kalau benar pon..mereka nan datang berkempen(apa bukti mereka berkempen? atau intip?), berapa ramai jumlah mereka? Berapa dari PMI dan berapa dari MPP?

Apa jawatan mereka? Pesiden ke? Timbalan ke? Setiausaha ke?. Kalau sekadar AJK biasa atau ahli biasa...itu pendirian mereka..bukan pendirian PMI atau MPP..kan negara kita demokrasi..bukan ke demokrasi maknanya kebebasan tuk memilih dan sokong.

Kalau seorang sorang, maka tidak adil, buat sekap jarang..kata semua pmi dan mpp terlibat..itu tangkap muat namanya. Macam mana dengan sebahgaian besar kepimpinan pmi dan mpp nan tidak terlibat..nak tuduh mereka terlibat jugak ke..undang-undang apa ke ni?

Kalau benar pon, cuba tengok umur mereka adakah di bawah 21 atau lebih, kalau bawah tangkap le dan hukum le, kalau benar-benar mereka bersalah.(itu pon nan selalu diciter-citerkan oleh spesis kamu..nilailah sendiri).Kalau lebih 21 tahun, fikirkan sendiri..bukan ke umur 21 tahun, rakyat malaysia dibenarkan memilih, kempen dan undi..tak tau le kalau ada spsesis nan tak faham peraturan ni.

Adil ke kita membuat hukuman tanpa usul periksa. Daam satu tandan kelapa, ada satu nan burok(kalau ada?), lalu kita buat kesimpulan semua kelapa buruk.Logik ke?

Hujah kamu

"Isu-isu seperti PTPTN, Akujanji dimainkan dengan harapan para mahasiswa akan menyokong mereka, padahal isu-isu tersebut terlebih dahulu dimainkan oleh parti pembangkan barulah MPP yang kononnya memperjuangkan mahasiswa terhegeh-hegeh follow-up"

Jawapan

Saya tau ini hujah hipokrit tanpa bukti..saya jugak boleh rasakan, kalau boleh kamu pon tak mau 4% PTPTN dan tak nak sign akujanji..mengaku jujur le..jangan nak bela membabi buta..

Soalannya, macam mana orang poitik seperti nan didakwa kamu pembangkang boleh tau..kalau bukan dari student..Student nan merasakan bebanannya bukan orang politik..mereka ada kat luar..mana tau..

Orang politik (kerajaan) macam mana nak bela isu PTPTN atau akujanji kerna merka nan suruh dan paksa buat.Mereka(spesis kerajaan) deraf dan paksa orang lain terima ..ikut telunjuknya..adil ke..masa mula-mula nak buat adakah wakil-wakil pelajar diajak berbincang?Kurang-kurang dengar pendapat pro dan kontra?

Untuk pengetahuan kamu, isu 4% PTPTN mula-mula diperjuangkan oleh gamis dan mpp ipta nan kamu cap sebagai propembangkang. Selepas tu baru le pemuda UMNo terhegeh-hegeh nak perjuang.

Sepatutnya kamu berterima kasih kepada gamis dan kepimpinan pelajar nan lepas nan memperjuangkan isu ini habis-habisan, walaupun diugut, dibelasah oleh pihak-pihak penjilat.

Sekurang-kurang kebenaran terserlah hari ni, pabila pentadbiran PTPTN mula tunjuk sikap lembut, nak perkenalkan skim pinjaman berasas islam..mufti dan majlis ulama pon setuju dengan pendirian kami..

Apa pula sumbangan pro aspirasi kerajaan nan kononnya ingin memperjuangkan kebajikan mahasiswa kalau isu PTPTN nan ada kaitan dengan mahasiswa pon sonyap seperti orang bisu

Sebenarnya, saya ada bukti nak bongkarkan hubung kait spesis kamu ngan UMNO..tunggu masa sesuai..

Kamikaze

Hai spesis malaywarior dan sandiwara, dulu bukan main lagik mintak saya suruh jawab..kata saya takut la..loncat meloncat la..tak jawab soalan la..

Kononnya, kalau berani,jawab le..ramai orang(?) dok tunggu .Sapa ramai tu..malaywarior ke atau si sandiwara?

Pabila saya jawab,sandiwara lak seput nafas...jawab sekerat-kerat je!! Malaywarior lak, cuba larikan topik perbincangan(walhal dia le timbul isu pmi & IK). La nik dok bincang isu kapal terbang UTM lak.

Perangai malaywarior sebijik macam bapanya, dulu beriya-iya tayang isu MEMALI kat TV..tuduh macam-macam, bila time kita nak jawab...suruh tutup isu tu..adil ke? Dia ikat dan tutup mata kita, dan balon habis-habisan..bila kita dapat buka ikatan tangan dan mata..dia larik pulak..

Saya tau malaywarior kecik hati sebab kena panggil malangwarior..kecil saja tu..tak kan, dengan pukulan macam tu dah habis semangat orang nan gelar diri nye 'pejuang melayu'

Pejuang apa macam nie lau mudah putus asa?

Salam seperjuangan kepada peace of mind dan woo..woo..kerana berjaya menyepikan diri.

Malaywarior

Baiklah saudara Kamikaze, sekiranya saudara masih lagi nak berhujah mengenai isu MPP dan PMI, saya tidak keberatan, diharapkan para pengikut ruangan forum ini dapat memahami bahawa saudara Kamikaze masih ingin membicarakan isu ini.

Mengenai isu penangkapan 8 orang pelajar di Indera Kayangan dimana 4 daripadanya terdiri daripada pelajar USM, hampir majoriti mahasiswa Melayu USM mengetahui siapakah mereka itu yang ditangkap, selepas pihak Universiti mendedahkan bahawa mereka ini terdiri daripada bekas Naib Yang Di Pertua 1 (Timb. Presiden) MPP USM sidang akademik 2000/2001, bekas Timbalan Pengarah Ekspo Konvokesyen dan Hari Terbuka USM 2001, Exco Helwi Persatuan Mahasiswa Islam USM sidang akademik 2001/2002 (Lujnah Penyelidikan dan Pembangunan) dan seorang lagi ahli Persatuan Mahasiswa Islam USM, nama-nama pelajar-pelajar USM yang ditangkap di Indera Kayangan disebut-sebut ramai, tambahan pula mereka ini digantung pengajian serta merta, ketidakhadiran mereka di kuliah dan tutorial menjelaskan lagi perkara ini. Adakah saudara Kamikaze mahu saya menyatakan nama-nama mereka diruangan forum ini? Terserah kepada saudara.

Mereka yang ditangkap di Indera Kayangan memang dikenali dikampus sebagai aktivis-aktivis PMI, para pelajar yang mengenali mereka sejak mereka berada ditahun 1 juga menyedari hal ini, pelajar-pelajar yang pernah terlibat dengan projek-projek MPP dan ekspo Konvo juga mengenali mereka dan apa ideologi mereka. Para pelajar yang tinggal dikolej yang sama dengan pelajar-pelajar tersebut tahu apakah pendirian mereka.

Saudara Kamikaze menegaskan bahawa mereka berempat itu tidak semestinya mewakili MPP ataupun PMI, tetapi saya menyangkal kenyataan tersebut, mereka pernah dan sedang memegang jawatan tinggi di dalam pertubuhan pelajar USM, sudah menjadi tanggungjawab mereka menjaga perilaku yang boleh memberikan tanggapan buruk kepada lain-lain mahasiswa. Ini juga tidak terkecuali kepada sekumpulan pelajar USM yang pernah didakwa atas tuduhan merogol tidak lama dahulu, mereka juga dikenakan tindakan disiplin termasuk digantung pengajian dan dibuang universiti (tidak termasuk tindakan undang-undang negara)Tindakan mereka ini (yang dituduh merogol) juga memburukkan nama Universiti dan mahasiswa Melayu USM yang lain, sudah tentu mereka dicemuh. Alasan saudara bahawa tindak-tanduk keempat-empat pelajar yang ditangkap di Indera Kayangan tidak membabitkan keseluruhan MPP dan PMI adalah tidak tepat, mereka sepatutnya menyedari lebih awal baik buruk tindakan mereka itu, sekiranya Persatuan Mahasiswa Islam USM dibubarkan, ahli-ahli PMI sendiri sepatutnya menyalahkan keempat-empat pelajar tersebut kerana memburukkan nama persatuan.

Mengenai isu PTPTN, saya dan rakan-rakan saya tetap berpegang kepada kebebasan memilih, sekiranya ada dikalangan mahasiswa yang merasakan bahawa nilai 4% pinjaman terlalu membebankan, mereka bebas untuk tidak mengambil pinjaman PTPTN, ada bermacam-macam lagi Yayasan serta Tabung Pendidikan lain yang boleh menjadi pilihan, seperti yang dinyatakan oleh pihak kerajaan, nilai 4% tersebut bukanlah faedah tetapi sebagai bayaran perkhidmatan kepada PTPTN itu sendiri, para pegawai dan staf PTPTN juga perlu dibayar gaji.

Di dalam isu PTPTN ini jelas menunjukkan kepimpinan MPP langsung tidak mempunyai toleransi serta keupayaan diplomatik di dalam berurusan dengan pihak pentadbir, sepatutnya MPP mengemukakan alternatif kepada nilai 4% dan bukannya menuntut secara total penghapusannya tanpa memikirkan secara rasional sebab-sebab disebalik pengenaan nilai 4%. Tidakkah sikap kebudak-budakkan MPP dalam menangani isu PTPTN ini memberikan tanggapan negatif kepada mahasisw Melayu?

Mengenai akujanji, ianya hanyalah intipati AUKU yang sememangnya perlu dipatuhi sebagai setiap rakyat Malaysia yang mahu bergelar mahasiswa, sekiranya ada para mahasiswa yang tidak ingin menandatangani Akujanji, itu terpulang kepada mereka. Kepada staf-staf kerajaan pula, mereka wajib menandatangani akujanji kerana sudah termaktub didalam akta bahawa setiap rakyat Malaysia yang berkhidmat dengan/untuk kerajaan wajib taat setia kepada kerajaan yang memerintah, sekiranya mereka tidak mahu menandatangani akujanji, mereka bolehlah berhijrah kesektor swasta.

Kepada saudara Kamikaze, saya nasihatkan lebih bersopan sekiranya ingin menyatakan hujah, tiada ruginya kita berbudi bahasa, kami yang memegang kuat kepada perjuangan bangsa dan Islam sentiasa menyedari bahawa Bahasa melambangkan Bangsa. Tapi tak tau lah kalau saudara Kamikaze berasal dari Kelantan dimana penduduknya mengamalkan bahasa-bahasa lucah dan kasar di dalam pertuturan harian seperti yang ditegaskan oleh pemimpin-pemimpin Pas.

Kamikaze

Satu soalan ringkas kpd malaywarior khususnya atau sandiwara.

Apakah dgan faktor dua tiga kerat yang dilabel "aktivis" tu, dah cukup munasabah tuk membubarkan sebuah organisasi(PMI) nan didokong oleh semua siswa-siswi Islam kampus USM?

Kpd si tenang@hang tuah@hero@ bla..bla..terima kasik atas sokongan anda.

Perjuangan kita demi kebenaran dan kecintaan pada agama IIahi.

Walau keseorangan, lautan api tetap kuharungi jua..

Malaywarior

Tidak tepat sekiranya saudara Kamikaze mengatakan bahawa PMI didokong oleh semua siswa/i Islam kampus USM, Rata-rata pelajar Islam USM tidak pun menyertai sebarang aktiviti PMI, kebanyakkan pelajar yang menunjukkan minat hanyalah pelajar-pelajar tahun 1 itupun tidak dapat bertahan walaupun hingga ke penghujung semester 1. PMIUSM dilihat sebagai sebuah persatuan eksklusif dan tidak semua pelajar Islam meminati corak pergerakan persatuan tersebut. Tetapi ini tidak bermakna para pelajar Islam USM menolak pendekatan Islam, ramai juga yang menyertai aktiviti-aktiviti kumpulan-kumpulan 'tabligh', biro-biro kerohanian kolej serta-serta aktiviti-aktiviti study-group yang dianjurkan oleh Pensyarah Islam khusus untuk pelajar Islam sahaja.

Saya bersetuju sekiranya dengan kewujudan dua tiga kerat aktivis, seluruh persatuan dibubarkan adalah tidak adil. Tetapi yang menjadi persoalannya disisi para pentadbir USM; adakah Persatuan Mahasiswa Islam USM yang menyebabkan para pelajar tersebut menjadi sedemikian rupa? Dengan kata lain, adakah PMIUSM merupakan 'training ground' untuk ideologi dan tindak-tanduk yang telah ditunjukkan oleh keempat-empat pelajar tersebut? Sebab itulah saya bertegas, sekiranya PMIUSM dibubarkan, keempat-empat pelajar itulah yang harus dipersalahkan oleh ahli-ahli PMIUSM.

Saya berharap saudara Kamikaze dapat meneruskan nada diskusi yang sebegini, Malaysia memerlukan lebih ramai mahasiswa yang berupaya berfikir dan berhujah secara rasional dan bukannya emosional.

Kamikaze

Sya nak tanya soalan tambahan..

1) Apakah sdr bercakap atas suara pentadbir HEP USM tau suara sdr sendiri?

2) Apakah sdr suka pmiusm dibubarkan

Sya tanya pendirian sdr..bukan tanya pendirian hep tau kerajaan.

Lau sandiwara nak jadik tukang tambah leh jugak.

Malaywarior

Jawapan saya kepada soalan-soalan saudara Kamikaze;

1. Mengenai kerisauan Pentadbir USM bahawa PMI menjadi 'pusat latihan' gerakan anti-kerajaan; itu dijelaskan sendiri oleh TNC HEP USM. Mengenai memburukkan nama mahasiswa Melayu USM; itu pendirian saya dan rakan-rakan.

2. Secara jujur saya katakan ya, saya tidak bersetuju sekiranya PMIUSM dibubarkan semata-mata kerana mereka cenderung kepada fahaman politik pembangkang, tetapi saya bersetuju PMIUSM dibubarkan kerana menganggu keharmonian kampus. PMIUSM selain mempunyai pendirian bahawa Islam cara mereka adalah yang terbaik, juga mempunyai kesukaan mensabotaj program pelajar lain; cth. insiden demonstrasi ke atas projek Kelab Sastera (rantaian manusia menghalang penonton masuk ke dalam dewan sambil bertakbir), memorandum tuntutan kepada kolej-kolej supaya akur dengan kehendak mereka dan yang terbaru PMIUSM meminta pihak Universiti menutup pintu pagar selepas jam 12 malam atas alasan masalah sosial meningkat (semasa pertemuan mahasiswa USM dengan TNCHEP). Pada mulanya TNC HEP ingin mengikut saranan PMI dengan menutup pintu pagar selepas jam 12 tetapi oleh kerana banyak rungutan dari pelajar, hanya peraturan mendaftar nama keluar/masuk kampus dikenakan. Selepas wujudnya pelbagai reaksi negatif dari para pelajar akibat undang-undang baru ini, MPPUSM memainkan sandiwara mengutip pandangan umum mengenai isu ini dan memohon kepada universiti supaya peraturan baru ini diketepikan. PMI yang mengakibatkan isu dan kemudian ingin menjadi penyelamat. Tanyalah mana-mana mahasiswa USM; adakah mereka bersetuju sekiranya pintu pagar ditutup? Adakah mereka suka dengan peraturan mendaftar nama keluar/masuk kampus selepas jam 12? PMIUSM dan MPPUSM sering mempersoalkan mengapa mereka dilayan seperti budak-budak, tetapi mereka sendiri lupa yang mereka melayan mahasiswa lain bagaikan mereka tidak setaraf. Itu tidak termasuk PMI di Kampus Kejuruteraan Transkerian (dulunya di Tronoh), PMI memainkan peranan sebagai pencegah maksiat yang keterlaluan sehingga banyak tuduhan-tuduhan tidak tepat dilaporkan kepada pentadbir kolej sehingga menjejaskan rekod pelajar mangsa termasuk dibuang kolej. Apa hak PMIUSM untuk menentukan apa itu Islam dan cara pengamalannya oleh pelajar lain. PMIUSM hanyalah sebuah persatuan yang dianggotai sekumpulan pelajar, apa hak mereka untuk menentukan amalan kehidupan dikampus, mahasiswa hanya perlu akur kepada peraturan dan undang-undang universiti bukannya hidup berdasarkan piawai PMI. Sekiranya PMIUSM merasakan mereka tertindas, bagaimana pula dengan persatuan/kelab/kolej yang mereka tindas melalui perbuatan-perbuatan khianat mereka?

Sekiranya PMIUSM dibubarkan, mungkin inilah balasan daripada menyusahkan mahasiswa USM yang lain, barangkali mereka lupa bagaimana Pengarah Projek Kelab Sastera terpaksa menanggung kerugian beribu ringgit akibat demonstrasi rantaian manusia mereka.

Sila rujuk arkib Berita Kampus USM (Pulau Pinang) untuk mendapatkan maklumat-maklumat lain tindak tanduk PMIUSM.





Copyright © 2002 Idealis Mahasiswa, All Rights Reserved